دستگاه cip
نوشته شده توسط : علیزاده

سینک سیپ (سیپ سینک) :

واحد CIP یک سیستم تمیزکننده و ضدعفونی کننده خودکار پیشرفته در محل است که برای تمیز کردن تجهیزات فرآیندی مانند مخازن استیل موجود در صنایع لبنی ، نوشیدنی و ... ، ماشین‌های پرکن، پاستوریزاتور ها ، لوله‌های بهداشتی، مخازن آسپتیک، مبدل‌های حرارتی صفحه‌ای و سایر تجهیزات فرآیند استفاده می‌شود. قابل ذکر است که واحد CIP  واحدهای جمع و جوری هستند که طیف گسترده ای از راه حل های انعطاف پذیر با ویژگی ها و گزینه های مختلف را برای هر مشتری ارائه می دهند. واحدهای CIP تمام اتوماتیک را می توان با حداکثر 5 خط فشار با کنترل مجزای PLC و تمامی سیستم ها طراحی کرد. دستگاه های CIP به طور خودکار زمان تمیز کردن، دمای مواد شوینده، سرعت جریان و غلظت را کنترل می کنند. کنترل غلظت مواد شوینده و مرتب سازی مایعات در واحد شستشوی CIP با استفاده از مبدل رسانایی انجام می شود. دستگاه های CIP موبایل نیز در دسترس هستند.

زمینه های استفاده از دستگاه CIP:

صنایع لبنی

کارخانه های صنعتی

صنایع شیمیایی

صنعت داروسازی

آب آشامیدنی و فرآوری شده

آب میوه

دستگاه CIP سیار و قابل حمل :

اگر می خواهید بیشتر بدانید که دستگاه CIP قابل حمل چیست و چه کاربردهایی در صنایع لبنی دارد، ما در اینجا پاسخ های لازم و ممکن را برای شما داریم. CIP مخفف Clean-In-Place است و مانند هر شرکت نوشیدنی دیگری، خطوط پاستوریزاتور تمیزی را با همان کیفیت محصول ارزیابی می کنند. فرقی نمی کند که شیر و فرآورده های لبنی را در منزل درست می کنید یا به عنوان یک شرکت تولید فرآورده های لبنی تجاری یا نیمه تجازی، هر بار که کسی مواد لبنی تولیدی شما را می نوشد، شهرت شما در میان است. بهترین و ساده ترین راه برای اطمینان از خوشمزه بودن و نوشیدن شیر ، خامه و ... ، داشتن یک روال تمیز کنندگی کامل، سیستماتیک و مداوم است.

چه چیزی باعث موفقیت یک برنامه CIP می شود؟

Clean-in-place یا CIP زمانی است که یک فرآیند سیستماتیک تمیز کردن تجهیزات آماده سازی مواد لبنی حرفه ای شما با نیاز به جداسازی تنظیمات شما اتفاق می افتد. CIP مزایای زیادی نسبت به روش های تمیز کردن دستی دارد (اگرچه تمیز کردن دستی سنتی برای محیط های خانگی خوب است). تمیز کردن دستگاههای پاستوریزاتور خطر خطای انسانی یا سهل انگاری را از بین می برد. این روش به یک روش استاندارد در صنایع لبنی تبدیل شده است زیرا نه تنها قرار گرفتن نیروی کار در معرض مواد شیمیایی بالقوه را کاهش می دهد ، بلکه در هزینه های مواد شیمیایی مورد استفاده نیز صرفه جویی می کند.

مزایای دستگاه CIP :

تمیز کردن و ضدعفونی کردن مخازن پاستوریزاتور و تجهیزاتی که با مواد لبنی از قبیل شیر و ... در ارتباط است بصورت دست زمان بر است و با احتمال آلودگی متقاطع، پوشش نامناسب و احتمال خطای انسانی همراه است. سیستم های CIP می توانند مواد شیمیایی را با هزینه کمتر بازیافت کنند.

قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی مانند گچ، اسیدها، مواد ضدعفونی کننده، مواد ضدعفونی کننده نیاز به آموزش فشرده برای اعمال قرار گرفتن در معرض ایمن دارد زیرا محلول های تمیز کننده در سیستم CIP موجود است. از آنجایی که هنگام استفاده از CIP زمان تولید کمتری تلف می شود، زمان تولید بیشتری را می توان صرف کرد. تمیز کردن قابل اعتماد و قابل تکرار منجر به ثبات و کیفیت محصول خروجی پایدار می شود. آلودگی صفر به معنای تماس نگرفتن محصول است که اعتماد برند را به مشتریان خود القا می کند.

دستگاه شستشو دهنده درجایCIP با استفاده صحیح، کشش سطحی آب را کاهش می دهند و اجازه می دهند محلول های تمیز کننده به هر سطحی نفوذ کنند. حتی بدون افزودنی های شیمیایی توصیه شده، یک سیستم CIP با توجه به زمان، عملکرد تجهیزات و دما به سطح معقولی از ایمنی و تمیزی دست می یابد.یک سیستم تمیز کننده در محل از مخازن ذخیره سازی برای ذخیره مواد شیمیایی تمیز کننده استفاده می کند. در صورت لزوم، CIP می تواند به صورت دستی یا خودکار مواد شیمیایی را از مخازن ذخیره به طور مستقیم به مخازنی که نیاز به تمیز کردن دارند پمپ کند.توپ اسپری وسیله ای است که برای پوشاندن داخل مخزن با مواد شیمیایی پاک کننده استفاده می شود. پس از پایان کار، مواد شیمیایی برای استفاده مجدد به مخزن ذخیره سازی پمپ می شوند. این چرخه را می توان چندین بار قبل از نیاز به مواد شیمیایی جدید تکرار کرد. سپس آب برای شستشوی کامل داخل مخزن اسپری می شود.به طور معمول، یک چرخه  پاستوریزاتورCIP شامل توابع زیر است.

  • ·        آب به عنوان پیش شستشو به مخزن پاستوریزاتور اعمال می شود.
  • ·        سود سوزآور برای حذف هرگونه تجمع محصول در سطح مخزن پاستوریزاتور استفاده می شود.
  • ·        سود سوزآور برای استفاده مجدد تخلیه و ذخیره می شود.
  • ·        از اسیدها برای از بین بردن تجمع محصول استفاده می شود.
  • ·        اسیدها تخلیه شده و برای استفاده مجدد ذخیره می شوند.
  • ·        آب تمیز به عنوان شستشو استفاده می شود و سپس تخلیه می شود (اغلب توسط HLT ارائه می شود)
  • ·        ضد عفونی کننده / ضد عفونی کننده اعمال می شود

دلیل اینکه تیم سازآب تاکید زیادی بر صاف کردن داخل مخزن و جوشکاری دارد این است که مطمئن شوند جایی برای جاسازی یا پنهان شدن مواد آلاینده و مواد لبنی در داخل مخازن پاستوریزاتور و ... وجود ندارد. اسپری CIP هنگامی که در صنایع لبنی نصب گردید، کارخانه تولید مواد لبنی  شما آماده فرآوری و تولید شیر ، ماست ، دوغ و ... خوشمزه است. دستگاه CIP قابل حمل گروه صنعتی سازآب یک اسکید CIP قابل حمل کوچک است. این اندازه برای استفاده در صنعت تولید مواد لبنی یا میکروبروری مناسب است. پیکربندی CIP ما معمولاً از دو مخزن تشکیل شده است: یک مخزن شیر داغ و یک مخزن احتراق. و یک پمپ و یک قاب پایه پایین با چرخ. دستگاه CIP گروه صنعتی سازآب راحت و آسان برای استفاده است و با تنظیمات سفارشی بسیار سازگار است.اگر به سیستم CIP دیگری نیاز دارید، لطفاً با بخش خدمات مشتریان ما تماس بگیرید تا در مورد نیازهای خود صحبت کنید.

مشخصات فنی دستگاه قابل حمل CIP :

  • ·        قابل تولید در ظرفیت 50 لیتر تا 150 لیتر
  • ·        مجهز به تابلوهای دمای الکتریکی
  • ·        ساخت شده از ورق  SS304
  • ·        دارای یک پمپ
  • ·        مجهز به روکش بلند قابل جدا شدن
  • ·        دارای لوله گرمایش
  • ·        دارای نشانگر دما
  • ·        عایق پشم معدنی
  • ·        پایان داخلی مخزن، 2B; پرداخت خارجی
  • ·        جوش های داخلی و خارجی حذف شده

نقش سیستم CIP در صنایع لبنی :

بهداشت روزانه و نظافت تجهیزات خط تولید مواد لبنی قطعا بزرگترین چالش برای تولید کنندگان مواد لبنی است، اما یک سیستم CIP خوب می تواند کمک کند. این مسئله در عصر جدید ممکن است موضوع داغی نباشد، اما پاکیزگی به همان اندازه تولید شیر ، ماست ، دوغ و ... با کیفیت ضروری است. بهترین و ساده ترین راه برای اطمینان از خوشمزه بودن و آشامیدنی بودن انواع فرآورده لبنی این است: شما باید یک سیستم ضدعفونی کننده و شستشوی کامل و منظم داشته باشید. بنابراین، سیستم Clean-In-Place (CIP) با این هدف تولید گردید.شرح مراحل متداول چرخه شستشو دستگاه  CIP به شرح زیر است :

پیش شستشو

شستشوی قلیایی (140 درجه فارنهایت تا 185 درجه فارنهایت)

شستشوی متوسط

شستشوی نهایی

شستشوی با استفاده از مواد ضد عفونی کننده

دستگاه شستشو و ضدعفونی کننده در محل (CIP) روشی است که برای تمیز کردن سطوح داخلی لوله‌ها، مخازن و مخازن بدون باز کردن و جداسازی قطعات مخازن در خطوط مختلف تولید و اغلب بدون دخالت دست می باشد. اما قبل از اینکه سیستم CIP در دهه 1950 رایج شود، تمیز کردن تجهیزات مختلف نیاز به جداسازی قطعات داشت. پس از جداسازی قطعات، هر قسمت را با دست تمیز می کردند. ظاهرا سیستم CIP این سنت را می شکند. استفاده از سیستم CIP نه تنها امکان تکمیل نظافت را بدون برداشتن تجهیزات، بلکه انجام کارهای فشرده را نیز ممکن می سازد. CIP به صنایع لبنی  محدود نمی شود، بلکه برای تمام صنایعی که مایعات را در سیستم های بسته مدیریت می کنند، اعمال می شود. سیستم CIP در کنار تجهیزاتی از قبیل پاستوریزاتور شیر ، ابمیوه ، کنسروها ، نوشابه ها و ....  نه تنها در کار بسیار صرفه جویی می کند، بلکه مزایای بسیار دیگری نیز دارد که در بالا به آنها اشاره شد اما در ادامه آنها را یادآوری خواهیم کرد:

کاهش بیشتر خطا - تمیز کردن خودکار فرصت های زیادی را برای خطاهای انسانی کاهش می دهد که می تواند منجر تولید به محصولات خطرناک و فاسد و آلوده  شود.

کارمندان را ایمن نگه دارید - با قرار دادن محلول های تمیز کننده در سیستم CIP خود، قرار گرفتن کارکنان در معرض مواد شیمیایی را کاهش دهید.

زمان بهره وری بیشتر: گرم کردن مداوم محلول های تمیز کردن و ضدعفونی کردن و نگهداری آنها در دماهای خاص در طول چرخه تمیز کردن و ضدعفونی به طور چشمگیری باعث افزایش کارایی تمیز کردن و ضدعفونی می شود و در زمان کارکرد دستگاه و مصرف انرژی صرفه جویی می کند. از آنجایی که زمان کمتری برای تمیز کردن تجهیزات آبجو صرف می شود، زمان مورد نیاز برای تولید محصولات نیز افزایش می یابد.

کیفیت محصول: تمیز کردن قابل اطمینان و تکرارپذیر به معنای کیفیت و ثبات محصول پایدار است.

صرفه جویی در هزینه های آب و برق - کاهش مصرف آب و انرژی با بررسی چرخه های تکرار شونده.

آماده سازی کمتر - محلول های ضد عفونی کننده معمولاً در ظروف CIP از قبل آماده می شوند، می توانند برای چندین چرخه تمیز کردن و ضد عفونی در رقت مورد نظر استفاده شوند و نیازی به آماده سازی قبل از هر چرخه تمیز کردن و ضد عفونی ندارند.

بهبود ایمنی کار: محدود کردن دفعات عملیات با محلول ضدعفونی کننده، خطر سوختگی اپراتور هنگام کار با اسیدها و بازهای غلیظ را کاهش می دهد.

راندمان تمیز کردن و ضد عفونی بالا: CIP دارای راندمان تمیز کردن بالاتری نسبت به پمپ های گردشی برای تجهیزات ساده پردازش مواد غذایی است. CIP همچنین می تواند ظرف و تجهیزات را به خوبی تمیز کند و عاری از مواد آلی و ناخالصی باشد.

خنثی سازی ساده و موثر محلول های اسید و باز پس از استفاده: ظرف خنثی سازی (بخشی از سیستم CIP) می تواند به راحتی، ایمن و کامل اسید را ضد عفونی کرده و قبل از ریختن آن در کانال، مجدداً از آن استفاده کند. این به طور کامل با الزامات حفاظت از محیط زیست مطابقت دارد و از آسیب به سیستم های فاضلاب و سایر اجزای ساختمان جلوگیری می کند. جهت کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با دستگاه پاستوریزاتور به وب سایت سازآب مراجعه نمایید. 





:: بازدید از این مطلب : 200
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 10 خرداد 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: